Notenwrap

Hoi!

Meestal zijn mijn recepten voor het avondeten, maar ik besloot nu eens een lunchrecept te doen. Ik ben zelf niet zo’n fan van brood eten tussen de middag, dus eet ik vaak wraps, met vanalles en nog wat. Deze was super simpel, maar wel heel lekker vond ik zelf!

DSC_0165

Bereidingstijd: 5 minuten

Benodigdheden per persoon:

Bereidingswijze:

  • Meng de Mayolijn, Alpro en specerijen goed door elkaar en smeer het mengsel royaal op de wrap
  • Strooi de noten uit over de wrap
  • Rol ‘m op en smullen maar!

Hilde

Advertenties

Pandan rijst met kikkererwten en champignons

Hoi!

Laatst had ik weer gekookt. Ik probeerde gewoon wat dingen uit en het bleek verrassend lekker! Het is simpel en snel te maken en ook nog eens ideaal comfort food.

DSC_0168

Bereidingstijd: 20 minuten

Benodigdheden (voor 3 personen):

Bereidingswijze:

  • Zet een pan water op het vuur
  • Pers de knoflook/ snijd deze klein
  • Was en snijd de champignons in plakjes
  • Voeg de rijst toe aan het water wanneer dit kookt
  • Verwarm de boter met de knoflook totdat de knoflook bruin begint te kleuren
  • Voeg de champignons toe en bak deze op halfhoog vuur
  • Giet de kikkererwten af en bak deze 3 minuten met een halve theelepel kerriepoeder en een halve theelepel paprikapoeder (zonder olie)
  • Voeg de kookroom toe aan de kikkererwten, samen met een scheutje sojasaus, 1 theelepel kerriepoeder en 1 theelepel paprikapoeder
  • Roer regelmatig door de kikkererwten, anders komt er een laagje op
  • Je bent klaar wanneer de champignons mooi bruin zijn, de kookroom iets ingedikt is, en de rijst gaar is!

Eet smakelijk!

Hilde

Review: Bagels&Beans

Hello!

Ik was het alweer bijna vergeten maar gelukkig schoot het me laatst weer binnen: ik ben een tijdje geleden bij Bagels&Beans gaan lunchen. Een ervaring die ik graag met jullie wil delen.

Ik had mijn oma en haar man meegenomen. Zij zijn beiden echte vleeseters. Ik ben bij Bagels&Beans in Tilburg geweest. Het was een zonnige dag dus ik was blij dat er een knus, maar gezellig terrasje bij zat. De stijl van Bagels&Beans sprak me gelijk aan. Erg modern en cozy. Er was veel keuze, ook als veganist. Ik was niet zo bekend met het concept van bagels, en wat je daarmee kan.

Ik koos zelf uiteindelijk voor de Awesome Prana bagel. Dit vond ik wel een gokje, aangezien hier ook hummus op zit, en ik de hummus uit de supermarkt nooit lekker vind, maar bij restaurants vaak wel gek genoeg. Op de kaart staat aangegeven of een bagel wel of niet vegan is. Bij deze werd niet bevestigd dat ‘ie vegan was. Voor de zekerheid informeerde ik dus bij het personeel, en zij kon mij vertellen dat de bagel zelf niet vegan was, maar het beleg wel. Als ik zou kiezen voor een andere bagel zou het dus wel vegan zijn. Superfijn geholpen dus! Ze kwam ook op mij over alsof ze vaak zulk soort vragen kregen, en dat ze goed wisten hoe ze het konden aanpassen. Echt de droom van iedere vegan. De bagel was daarbij smakelijk en kleurrijk, inclusief de hummus ūüôā

DSC_0102

Ook voor omnivoren is het zeker een succes. Er staat ook niet-vega(n) producten op de menukaart waardoor vleeseters niet teleurgesteld hoeven te zijn.

Verder is het ook geschikt om gewoon lekker koffie met taart te nuttigen. Er stond zelfs vegan taart op het menu, en alle speciale koffies konden gemaakt worden met soja-, amandel- of havermelk. De taart heb ik zelf nog niet geprobeerd maar dat ben ik zeker nog van plan. Je kunt er zelfs ontbijten.

Wat mij betreft een echte aanrader, zowel wat betreft kwaliteit als klantvriendelijkheid. Het is the place to be als je met een gezelschap gaat lunchen wat niet volledig vegan is!

Have fun!

Hilde

Summer salad

Hee,

Met deze zomerse temperaturen heb ik vaak weinig zin in een zware warme maaltijd. Ik besloot dus een kleurige zomerse pasta-salade te maken met een romige dressing. Deze salade heb je zo gemaakt en hij is heerlijk!

Summer salad 2

Bereidingstijd: 20 minuten

Benodigdheden (voor 3 √° 4 personen):

Bereidingswijze:

  • Zet een pan water alvast op het vuur
  • Snijd de komkommer en paprika in stukjes
  • Meng de mayolijn, yoghurt en 1 theelepel van iedere specerij door elkaar en zet deze in de koelkast
  • Kook de pasta volgens de aangegeven kooktijd
  • Giet de pasta af
  • Spoel de pasta met koud water en giet vervolgens weer af
  • Schenk een scheutje olijfolie over de pasta zodat deze niet gaat plakken
  • Meng de (afgegoten) kidneybonen, komkommer- en paprikastukjes en tomatenreepjes door de pasta
  • Meng de dressing door de pasta, of serveer deze ernaast
  • Sprenkel de noten over de pasta bij serveren

Summer salad

Voor de afwisseling kun je ook andere groenten toevoegen aan de pasta, of de pasta serveren met pesto of tapenade in plaats van de dressing.

Eet smakelijk!

Vegan birthday

Hoihoi!

Een paar weken geleden ben ik 18 geworden (joehoe!), en daar hoort natuurlijk een feestje bij, of eigenlijk 2 in mijn geval. Dit was mijn eerste verjaardag als veganist, dus ik wilde het wel gelijk goed doen. Ik heb mijn verjaardag eerst voor familie gevierd en later nog voor vrienden.

Ik vind het zelf altijd leuk een taart te bakken voor mijn verjaardag, maar ik weiger een taart te bakken die ik zelf niet op ga eten. Ik ben op zoek gegaan naar een paar recepten en kwam erachter dat vegan taart bakken nog zo moeilijk niet is, gelukkig!

Eerst heb ik een appeltaart gemaakt op basis van het volgende recept: https://www.laurasbakery.nl/omas-appeltaart/. Voor de boter heb ik gewoon plantaardige boter gebruikt, zo gebruik ik bijvoorbeeld vaak de boter van de AH (https://www.ah.nl/producten/product/wi429538/ah-biologisch-biologische-plantaardige-margarine). Om ei te vervangen kan ik je aanraden (online) ei-vervanger aan te schaffen (https://www.ekoplaza.nl/producten/product/ei-vervanger ). Je kunt dit altijd gebruiken om ei in allerlei recepten te vervangen, en het is handig in gebruik.

Verjaardag 3

Verder heb ik ook nog een chocoladetaart gemaakt. Hiervoor heb ik het recept van Lovingitvegan gebruikt:¬†https://lovingitvegan.com/vegan-chocolate-ganache-pecan-pie/. De taart is z√≥ gemaakt, en echt heerlijk als ‘ie klaar is. Dit werd ook bevestigd door mijn gasten, die uiteindelijk na een tweede stukje nog enthousiast vroegen of ze het recept misschien konden krijgen. Wel nadat ze meerdere keren hadden gevraagd of de taart wel √©cht vegan was, en hoe dat dan kon.

Een hele makkelijke andere traktatie is een appelflap. Bladerdeeg is meestal (met de nadruk op meestal) vegan. Om appelflappen te maken snijd je gewoon wat geschilde appels in stukjes, meng je er flink wat suiker en kaneel doorheen, eventueel wat rozijnen erbij. Vul de bladerdeeg. Let op, probeer er niet te veel appel in te stoppen want dan krijg je hem niet meer dicht. Haal de bladerdeeg ook niet te vroeg uit de vriezer, want als ze te ver ontdooid zijn, zijn ze moeilijker dicht te vouwen. Bij niet-vegan appelflappen wordt er meestal nog ei overheen gesmeerd voor een mooier kleurtje, maar zoals je kunt zien is dat eigenlijk helemaal niet nodig. Even in de oven en klaar!

Ik kwam ook nog tot de geweldige ontdekking dat je gewoon vegan slagroom kunt maken. Gewoon bij de Jumbo verkrijgbaar, bestaat er Alpro ‘Op te kloppen’:¬†https://www.jumbo.com/alpro-op-te-kloppen-251g/171780PAK/. Zoals de naam al zegt, moet je deze gewoon op kloppen in de mixer. Je hoeft geen suiker meer toe te voegen. Wel kan ik aanraden om een paar druppeltjes azijn toe te voegen. Ik weet ook niet precies waarom, maar dan kun je ‘m veel makkelijker op kloppen! De slagroom is uiteindelijk het lekkerste als deze na het opkloppen nog even de koelkast in kan om nog verder op te stijven.

Verder valt er nog genoeg te snacken. Toastjes zijn vaak gewoon vegan, net zoals afbakstokbroden (wel altijd even de ingredi√ęnten checken voor de zekerheid). Als beleg kun je pesto, tapenade, plantaardige kruidenboter (https://www.jumbo.com/jumbo-plantaardige-kruidencreme-100g/42450KP/) of zelfgemaakte knoflooksaus gebruiken (zie ‘Vegan knoflooksaus’ blog.

Feest er lekker op los!

Hilde

 

Waarom ik veganist ben geworden

Hoihoi!

Hier is dan eindelijk de blog waar ik al even mee bezig ben: the reason why. Ten eerste wil ik graag kwijt dat ik dit puur vertel voor mensen die zelf twijfelen of gewoon ge√Įnteresseerd zijn in de reden.

Er zijn eigenlijk twee kanten aan het verhaal waarom ik vegan ben geworden. Ik zal ze allebei vertellen. In eerste instantie moet ik toch de credits geven aan mijn broer Ramon. Hij kondigde op een bepaald moment aan dat hij veganistisch wilde gaan eten. Hoewel mijn ouders eerst twijfelachtig reageerden, gingen ze er toch vol in mee. Binnen de korste keren aten we vaak helemaal vegan, of vegetarisch ’s avonds. Na ongeveer een maand besloot ik een soort eigen ‘vegan challenge’ aan te gaan: ik beloofde mezelf het een maand te proberen. Gewoon eens kijken hoe dat nou zou zijn. Je zult vast weleens het verhaal gehoord hebben dat een mens 3 weken nodig heeft om aan iets te wennen, en zo zat dat hier ook. Na drie weken besloot ik veganistisch te blijven. Eenmaal gewend bleek het namelijk zo moeilijk niet! Natuurlijk helpt het wel mee dat mijn moeder zo flexibel is qua koken.

Dat is dus de ene kant van het verhaal; waarom ik ben begonnen met vegan eten. De andere kant is waarom ik het nog steeds doe; de achterliggende redenen. Ik leg het altijd in het kort uit als een combinatie van drie redenen: mijn eigen gezondheid, het dierenwelzijn en het milieu. Dat zal ik verder toelichten.

Je eigen gezondheid! Toch best belangrijk vind ik zelf. Veganisme blijkt keer op keer weer gezonder dan een dieet wat vlees en zuivel bevat. Het sleutelwoord is daarbij wel variatie; zo is het belangrijk om gevarieerd te eten om alles binnen te krijgen wat je nodig hebt. Een kleine notitie is wel dat om tekort te voorkomen je B12-vitamines moet bijslikken. Dat is daarentegen wel het enige, en veganisme blijkt de kans op allerlei ziekten en aandoeningen te verkleinen. Daarbij blijkt het vaak de symptomen van ziekten te verminderen. Veel stichtingen zoals de hartstichting, nierstichting, enz. raden al aan meer plantaardig te gaan eten, en vaak zo min mogelijk vlees. Uit nieuwere onderzoeken komt het veganistische dieet steeds vaker als de gezondste. Veganisme blijkt de kans op hart- en vaatziekten, overwicht, kanker, alzheimer en noem maar op te verminderen. Ook het voedingscentrum geeft aan dat leven zonder vlees goed mogelijk is, en raad ook nergens aan zuivel te consumeren. En om nog maar even terug te komen op die vitamines: niet-veganisten blijken juist vaker een vitamine-tekort te hebben!

vegetarian-vs-meat-eater-768x630broccoli-vs-beef

Mijn tweede reden; het dierenwelzijn. Er is gelukkig al veel verbeterd wat betreft de dierindustrie. Helaas is er toch nog veel te veel niet pluis en is er nog altijd sprake van heftig dierenleed. Ik kan jullie nu ongelukkig maken met de meest zielige filmpjes die aantonen hoe het er in de dierenindustrie vaak aan toegaat, maar dat wil ik jullie niet aandoen. W√©l wil ik jullie graag deze site eens laten zien: https://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/05/wonen-er-in-jouw-gemeente-ook-meer-dieren-dan-mensen-a1497881 . Dankzij deze site kwam ik er namelijk achter dat er in Oisterwijk, waar ik woon, zo’n 90.000 varkens leven, en nog zo’n 3 keer zoveel kippen. Dat vond ik opzich al absurd in een dorp van zo’n 26.000 inwoners, maar daarna besefte ik me nog iets heel anders; ik heb nog nooit varkens hier in de wei gezien… die beestjes komen dus n√≥√≥it buiten. Dat vind ik toch niet echt levenswaardig. Daarbij kwam ik er ook nog achter dat deze ‘vleesvarkens’ in Nederland maar maximaal 6 maanden leven. ‘En hoe zit het met zuivel en eieren dan?’ hoor ik jullie al denken. Dan wil ik eerst jullie iets vragen: ‘Waarom geeft een koe melk?’ Ja, precies: om een kalfje melk te geven. Dit duurt in de natuur alleen maar 6 maanden, dus wordt een melkkoe elke 6 maanden kunstmatig zwanger gemaakt zodat ze melk blijft geven voor ons. En die kalfjes? Die krijgen er niks van, want die worden kort na de geboorte vaak weggehaald bij de moeder. En als de koeien te oud zijn geworden om nog melk te geven, worden ze geslacht. Gaat het altijd zo? Nee, gelukkig niet. Helaas gaat het toch nog te vaak wel zo, en is het moeilijk te controleren wanneer een dier wel goed behandeld wordt. Rede genoeg voor mij om het helemaal links me te laten liggen!

En dan last but not least: het milieu. Er is veel aandacht voor het milieu. Toch merk ik vaak dat de samenleving niet onder ogen wil zien wat voor een invloed de vleesindustrie heeft. Dit is namelijk een van de grootste milieuvervuilers. Een grote misvatting is dat vegans juist zorgen voor meer milieuvervuiling door het eten van veel sojaproducten. Het grootste deel (zo’n 80%) van de sojateelt wordt namelijk voor veevoeder, en daar is relatief veel meer soja voor nodig. Jouw stukje vlees verbruikt dus veel meer soja dan mijn vegaburger! Verder zorgt de dierindustrie opgeteld voor net zoveel uitstoot als al het transport. Ook is het verantwoordelijk voor wel 91% van de verwoesting van het Amazone-gebied. Daarnaast eist het een kwart van het waterverbruik van de wereld op. En nog belangrijker: de dierindustrie is de grootste oorzaak voor het uitsterven van diersoorten. De vlees- en zuivelindustrie blijkt toch een grotere impact te hebben op het milieu dan vaak gedacht wordt.

soja1nudge_impact_eet_minder_vlees

Hieronder heb ik een hoop links neergezet, aangezien ik ervan hou mijn argumenten te baseren op feiten, en dit ook graag aan jullie laat zien.

Ik hoop dat ik jullie hiermee inzicht en motivatie heb gegeven vaker, of helemaal veganistisch te eten. Maak niet de fout om te denken dat je het nooit zou kunnen omdat je dierlijke producten zo lekker vindt, want dat dacht ik zelf ook aangezien ik gek was op melk en uitkeek naar een stukje vlees. Ik ben tot op de dag van vandaag nog altijd blij dat mijn broer mij de motivatie heeft gegeven over te stappen, en ik hoop dat ik de motivatie voor jullie kan zijn om jezelf uit te dagen ook een maand te proeven van het leven van een veganist! Challenge yourself!

Hilde