Vegan birthday

Hoihoi!

Een paar weken geleden ben ik 18 geworden (joehoe!), en daar hoort natuurlijk een feestje bij, of eigenlijk 2 in mijn geval. Dit was mijn eerste verjaardag als veganist, dus ik wilde het wel gelijk goed doen. Ik heb mijn verjaardag eerst voor familie gevierd en later nog voor vrienden.

Ik vind het zelf altijd leuk een taart te bakken voor mijn verjaardag, maar ik weiger een taart te bakken die ik zelf niet op ga eten. Ik ben op zoek gegaan naar een paar recepten en kwam erachter dat vegan taart bakken nog zo moeilijk niet is, gelukkig!

Eerst heb ik een appeltaart gemaakt op basis van het volgende recept: https://www.laurasbakery.nl/omas-appeltaart/. Voor de boter heb ik gewoon plantaardige boter gebruikt, zo gebruik ik bijvoorbeeld vaak de boter van de AH (https://www.ah.nl/producten/product/wi429538/ah-biologisch-biologische-plantaardige-margarine). Om ei te vervangen kan ik je aanraden (online) ei-vervanger aan te schaffen (https://www.ekoplaza.nl/producten/product/ei-vervanger ). Je kunt dit altijd gebruiken om ei in allerlei recepten te vervangen, en het is handig in gebruik.

Verjaardag 3

Verder heb ik ook nog een chocoladetaart gemaakt. Hiervoor heb ik het recept van Lovingitvegan gebruikt: https://lovingitvegan.com/vegan-chocolate-ganache-pecan-pie/. De taart is zó gemaakt, en echt heerlijk als ‘ie klaar is. Dit werd ook bevestigd door mijn gasten, die uiteindelijk na een tweede stukje nog enthousiast vroegen of ze het recept misschien konden krijgen. Wel nadat ze meerdere keren hadden gevraagd of de taart wel écht vegan was, en hoe dat dan kon.

Een hele makkelijke andere traktatie is een appelflap. Bladerdeeg is meestal (met de nadruk op meestal) vegan. Om appelflappen te maken snijd je gewoon wat geschilde appels in stukjes, meng je er flink wat suiker en kaneel doorheen, eventueel wat rozijnen erbij. Vul de bladerdeeg. Let op, probeer er niet te veel appel in te stoppen want dan krijg je hem niet meer dicht. Haal de bladerdeeg ook niet te vroeg uit de vriezer, want als ze te ver ontdooid zijn, zijn ze moeilijker dicht te vouwen. Bij niet-vegan appelflappen wordt er meestal nog ei overheen gesmeerd voor een mooier kleurtje, maar zoals je kunt zien is dat eigenlijk helemaal niet nodig. Even in de oven en klaar!

Ik kwam ook nog tot de geweldige ontdekking dat je gewoon vegan slagroom kunt maken. Gewoon bij de Jumbo verkrijgbaar, bestaat er Alpro ‘Op te kloppen’: https://www.jumbo.com/alpro-op-te-kloppen-251g/171780PAK/. Zoals de naam al zegt, moet je deze gewoon op kloppen in de mixer. Je hoeft geen suiker meer toe te voegen. Wel kan ik aanraden om een paar druppeltjes azijn toe te voegen. Ik weet ook niet precies waarom, maar dan kun je ‘m veel makkelijker op kloppen! De slagroom is uiteindelijk het lekkerste als deze na het opkloppen nog even de koelkast in kan om nog verder op te stijven.

Verder valt er nog genoeg te snacken. Toastjes zijn vaak gewoon vegan, net zoals afbakstokbroden (wel altijd even de ingrediënten checken voor de zekerheid). Als beleg kun je pesto, tapenade, plantaardige kruidenboter (https://www.jumbo.com/jumbo-plantaardige-kruidencreme-100g/42450KP/) of zelfgemaakte knoflooksaus gebruiken (zie ‘Vegan knoflooksaus’ blog.

Feest er lekker op los!

Hilde

 

Plaats een reactie